2010-09-14

Vändsydda muddbrallor igen...

Ett par riktiga retrobrallor!!!
Sydda enligt samma princip som dessa, men jag bestämde mig för att börja i benen istället för i midjan... inbillade mig att det skulle vara lättare....

Började med höger ben, hade öppningen på innerbenet av vänster så enbart därför började jag i höger. Efter detta satt jag i en god stund och funderade hur jag skulle gå vidare, vände och vred på byxorna, försökte tänka tillbaka på intruktionen från Älsklingsbarn (För bekväm för att starta datorn och kolla).

Slutade med att jag gick och la mig. Idag på morgonen lossnade allt, sydde vänster ben genom midjan på byxorna och sedan midjan genom hålet i vänsterben. Och här är resultatet:
Framsida:

Högerjustera

Baksida:

Ytterbyxa sydd i ett tyg från vårt älskade 70-tal. Tyget har varit ett påslakan till en spjälsäng som jag själv låg i som liten. Innerbyxan vit bomulls-jersy från stoff och stil och mörkröd muddtrikå från samma ställe. Tänkte först vita muddar, men kände att det blev för vitt. La sedan Stoff och Stils gräsgröna mudd på tyget och tyvärr stämde det inte helt. Därför slutade det hela med röda muddar.

Lite Livebilder:




Bäst just nu: En galet nöjd Lillebror som har byxorna på sig redan idag, han tyckte det var super häftigt med alla kaninerna...

Sämst just nu: Inget faktiskt, är galet nöjd själv att jag lyckades få ihop byxorna till slut.

TIPS till er som tänkte prova sy enligt samma beskrivning: Det var lättare att börja i benet och spara midjan till sist. Fick mer svängrum i samband med att man sätter ihop midjan sist, jämfört med sista sömmen i benet. Tycker jag i alla fall! Lycka Till!

4 kommentarer:

  1. Så snyggt du mönsterpassade kaninerna! Vändsytt låter lite komplicerat men måste nog prövas nån gång!

    SvaraRadera
  2. Så snygga! Härligt kanintyg!Själv har jag inte vågat ge mig på att vändsy eller fodra några byxor ännu, fast jag vill... Men det verkar inte helt lätt...

    SvaraRadera
  3. Skitsnygga! Har länge tänkt vändsy och fodra byxor, men inte vågat, men blir bara mer sugen nu!

    SvaraRadera
  4. Ursnygga! Och vad bra att det gick lättare att vända dem genom midjan! Var ju liiiiite tajt att vända dem genom benet om jag inte minns helt fel!

    SvaraRadera